Формування інформаційного середовища у провідних вищих навчальних закладах України

Andrij Peleschyshyn, Nataliia Vovk

Анотація


Стаття присвячена аналізу основних компонентів інформаційного середовища в університетах. Автори дають характеристикуосновних документних потоків в університетах. Проведено порівняльний аналіз наявної освітньої системи в Україні з аналогами провідних країн світу. Пропонуються інформаційно-аналітичні системи, які будуть використовуватися для управління інформаційними і документальними середовищами в університеті. Як висновок запропоновано технічні рішення щодо впровадження інформаційних систем в основні структурні підрозділи університетів

Ключові слова


освіта; університети; інформаційне середовище; інформаційно-аналітична система; електронний документ; електронний архів

Повний текст:

PDF

Посилання


Korzh R., Peleschyshyn A., Holub Z. Analysis of Integrity and Coverage Completeness of the Informational Image of a Higher Education Institution, 13th International Conference on Modern Problems of Radio Engineering, Telecommunications and Computer Science, 2016, 825-827. doi: 10.1109/TCSET.2016.7452196.

Tkach, Z., Vovk, N. Processing of personal data means spreadsheets in higher education institutions, Materials of VI International Conference of Information, Communication and society, 2017, 250-251.

Moreira, W., Fujita, M. S. L., and dos Santos, L. B. P. An archival controlled vocabulary for university archives: the experience of VTArq (UNESP, Brazil), Scire-Representacion Y Organizacion Del Conocimiento, 2016, 22, 2, 107-112.

Jones, M. Documenting things: bringing archival thinking to interdisciplinary collaborations, Australian Library Journal, 2016, 65, 3, 213-223. doi: 10.1080/00049670.2016.1204976.

Heath, F., Kelleher, C., Sangwand, T. K., and Wood, K. Confronting challenges of documentation in the digital world: the Human Rights Documentation Initiative at the University of Texas (Transforming Research Libraries for the Global Knowledge Society), Sawston: Chandos Publ, 2010, 165-178. doi: 10.1016/B978-1-84334-594-7.50012-0.

Uribe-Tirado, A., Melgar-Estrada, L. M., and Bornacelly-Castro, J. A. Moodle learning management system as a tool for information, documentation, and knowledge management by research groups, Profesional De La Informacion, 2007, 16, 5, 468-474.

Peleschyshyn, A., Korzh, R. Basic features and a model of university units: University as a subject of information activity, EasternEuropean Journal of Enterprise Technologies, 2015, 2(2), 27-34. doi: 10.15587/1729-4061.2015.40898.

Dassler, R., and Schreyer, A. From "Information and Documentation" to "Information and Data Management" - realignment of the documention study program at the FH Potsdam, Information-Wissenschaft Und Praxis, 2016, 67, 5-6, 317-323. doi: 10.1515/iwp-2016-0056.

Korzh, R., Fedushko, S., Peleschyshyn, A. Methods for forming an informational image of a higher education institution, Webology, 2015, 12(2).

Peleschyshyn, A., Peroganich, Yu. The Formation of public authority institutions through online encyclopedia Wikipedia. Materials of 4th International Scientific Conference CSIT-2009 "Computer Science and Information Technology", 2009, 31-33.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1.Korzh, R. Analysis of Integrity and Coverage Completenessof the Informational Image of a Higher Education Institution/ R. Korzh, A. Peleschyshyn, Z. Holub // 13thInternational Conference on Modern Problems of RadioEngineering, Telecommunications and Computer Science. –2016. – P. 825-827. – doi: 10.1109/TCSET.2016.7452196.


2.Ткач, З. Обробка персональних даних у вищихнавчальних закладах засобами електронних таблиць /З. Ткач, Н. Вовк // Матеріали VІ Міжнародної науковоїконференції Інформація, комунікація, суспільство. –2017. – С.250-251.

 

3.Moreira, W. An archival controlled vocabulary foruniversity archives: the experience of VTArq (UNESP,Brazil) / W. Moreira, M. S. L. Fujita, and L. B. P. dosSantos // Scire-Representacion Y Organizacion DelConocimiento. – 2016. – 22, no. 2. – P. 107-112.

4.Jones, M. Documenting things: bringing archival thinkingto interdisciplinary collaborations / M. Jones // AustralianLibrary Journal. – 2016. – 65, no. 3. – P. 213-223. – doi:10.1080/00049670.2016.1204976.


5.Heath, F. Confronting challenges of documentation in thedigital world: the Human Rights Documentation Initiative atthe University of Texas (Transforming Research Librariesfor the Global Knowledge Society) / F. Heath, C. Kelleher,T. K. Sangwand, and K. Wood // Sawston: Chandos Publ.–2010. – P. 165-178. – doi: 10.1016/B978-1-84334-594-7.50012-0.


6.Uribe-Tirado, A. Moodle learning management system as atool for information, documentation, and knowledgemanagement by research groups / A. Uribe-Tirado, L. M.Melgar-Estrada, and J. A. Bornacelly-Castro //Profesional De La Informacion. – 2007. – 16, no. 5. – P.468-474.


7.Peleschyshyn, A. Basic features and a model of universityunits: University as a subject of information activity / A.Peleschyshyn, R. Korzh // Eastern-European Journal ofEnterprise Technologies. – 2015. – 2(2). – 27-34. – doi:10.15587/1729-4061.2015.40898.


8.Dassler, R. From "Information and Documentation" to"Information and Data Management" - realignment of thedocumention study program at the FH Potsdam / R. Dasslerand A. Schreyer // Information-Wissenschaft Und Praxis. –2016. – 67, no. 5-6. – P. 317-323. – doi: 10.1515/iwp-2016-0056.


9.Korzh, R. Methods for forming an informational image of ahigher education institution / R. Korzh, S. Fedushko,A. Peleschyshyn // Webology. – 2015. – 12(2).


10.Пелещишин, А. Формування суспільного авторитетуВНЗ через онлайн-енциклопедію Вікіпедія /А. Пелещишин, Ю. Пероганич //Матеріали 4-ї Міжнародної науково-технічної конференції CSIT-2009«Комп'ютерні науки та інформаційні технології». –2009. – С. 31-33.





DOI: https://doi.org/10.20998/2413-4295.2017.23.20

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.